Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation

Twitterdata nuttig bij voorspellen aandelenkoersen

Opmerkelijke financiële gebeurtenissen komen op Twitter terecht, maar andersom kunnen financiële tweets óók een invloed hebben op ontwikkelingen binnen de finance. Onderzoek van de Rotterdam School of Management heeft aangetoond dat big data-analyses van tweets geschikt zijn om ontwikkelingen op de aandelenmarkt mee te voorspellen.

Flinke koerswisselingen, de stijgende waarde van bitcoin, bedrijven die fors meer of minder waard worden: Twitter stroomt iedere dag vol met tweets over zaken die de financiële wereld aangaan. Hier staat veel nuttige informatie in, die gebruikt kan worden om ontwikkelingen op de aandelenmarkt mee te voorspellen, zo heeft onderzoek van de Rotterdam School of Management (RSM) van de Erasmus Universiteit uitgewezen. Deze conclusies, getrokken op basis van 1,2 miljoen aandelen-gerelateerde tweets over een periode van zeven maanden, zijn bijzonder interessant voor investeerders.

Lange en korte termijn
Zowel voor de lange als de korte termijn kunnen big data-analyses van tweets investeerders helpen bij het nemen van beslissingen. Om maar een indicatie te geven: in 2013 werd Associated Press (AP) gehackt en werd er, onder hun naam, een fake tweet de wereld in gestuurd: Obama zou gewond zijn geraakt bij een explosie. Volgend op deze tweet, daalden de aandelenkoers met ruim 1 procent, wat een verlies van meer dan 100 miljard (!) dollar betekende.

Dat is wel een erg extreem voorbeeld, maar de inhoud van tweets heeft wel degelijk invloed op ontwikkelingen binnen de aandelenmarkt. Dat toonden professoren Li, Van Dalen en Van Rees van de RSM aan. Afhankelijk van de sentimenten die uit de tweets, over de 102 grootste bedrijven op de Amerikaanse aandelenmarkt, naar voren kwamen (behouden, kopen, verkopen) volgden daar abnormale aandelenkoersen op. Zowel wanneer er een langere (een dag) als een kortere termijn (vijftien minuten) werd gehanteerd.

Dit leidt tot de conclusie dat beleggers twitterdata kunnen gebruiken om hun handelsgedrag mee vorm te geven. Zij kunnen hun winstgevendheid vergroten door informatie vanuit microblogs zoals Twitter te analyseren en te gebruiken, zo oordelen de onderzoekers.

Lees hier het onderzoek en bekijk hier de bijbehorende video.

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles

Plaats een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *