Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

“A.T. Kearney kiest voor een hechte samenwerking met de klant”

Van ING Groep naar A.T. Kearney. Deze overstap maakte Hoyte Duyster (1960) per 1 september. Hij begon zijn loopbaan bij Pandata, jaren later is hij aangesteld als director bij het adviesbureau.

Na de start bij Pandata was Duyster werkzaam bij James Martin en KPMG en vervulde vanaf 1997 verschillende functies bij ING Groep. In zekere zin beschouwt Duyster zijn switch als een logische overstap. “Ik heb bij ING verschillende functies vervuld, maar altijd een focus gehad op strategie-ontwikkeling. Dat was zowel nationaal als internationaal en zeer gevarieerd, zoals business-strategieën voor verschillende landen, fusies, integraties en splitsingen, marktproposities en innovatieve concepten voor banken en verzekeraars. Het wordt steeds belangrijker dat consultants beschikken over diepgaande expertise uit de industrie. Hoe kan je een goed advies uitbrengen als je niet ervaren hebt wat de consequenties en de valkuilen zijn?”

Collaborative approach
Duyster is erg te spreken over de aanpak van A.T. Kearney. “De meeste consultancybedrijven organiseren zich vanuit hun eigen projectteams. Op die manier maken ze snelheid, maar verliezen ze onbedoeld hun klanten in het proces. A.T. Kearney kiest voor een meer ‘collaborative approach’; een hechte samenwerking met de klant.”

Financiële revolutie
De kersverse director verwacht dat de bancaire sector, waar hij zich bij A.T. Kearney op zal focussen, veel veranderingen tegemoet gaat. “We staan aan de vooravond van een revolutie in de financiële sector, waar ook nieuwe spelers hun intrede doen. Het vertrouwen in de banken zal hersteld moeten worden door excellente service te bieden met innovatieve technieken. Door de crisis zijn klanten kritischer en wordt er van banken verwacht dat ze significante waarde toevoegen. Dat kunnen ze onder meer door andere producten en dienstverlening aan te bieden. Denk aan het ondersteunen van de financiële huishouding van klanten, zoals budgetcoaching.”

Big data
Banken worden bovendien genoodzaakt gebruik te maken van big data. “Daarover lezen we genoeg negatieve reacties, maar de potentiële voordelen voor klanten zijn bijzonder groot. Als een creditmaatschappij belt vanwege een verdachte transactie, ben je ze toch dankbaar dat ze je waarschuwen? Het wordt een complexe samenstelling van processen die banken moeten managen: hoe kun je waarde toevoegen, de privacy blijven respecteren, problemen en/of patronen van klanten begrijpen en zeer specifieke kennis van financiële producten aanbieden?”

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!