Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Mobiel betalen verdringt contant geld in Chinese steden

Mobiel betalen en betalen via het scannen van QR-codes is in China helemaal ingeburgerd. Het is snel, gemakkelijk en verkopers hebben niet noodzakelijk dure point of sale-systemen nodig, want ze kunnen de betalingen simpelweg ontvangen via een QR-code op hun eigen smartphone.

De ontwikkeling van mobiel betalen in China nam sinds de introductie drie jaar geleden een enorme vlucht. Zo werd de eerste week van augustus 2017 door Chinees mobiel betaalbedrijf Alipay aangekondigd als ‘cashless society week’. Alipay deelde in deze week bij elke mobiele transactie als beloning kleine bedragen uit die konden worden opgespaard en later gebruikt voor betalingen. Ook verlootte Alipay grotere prijzen en goud onder gebruikers die de app meer dan eenmaal per dag gebruikten.

Vergelijkbaar bedrijf Tencent riep op haar beurt een ‘cashless day’ en een ‘cashless month’ uit. In haar WeChat-app werden ook beloningen uitgedeeld voor het gebruik van WeChat Wallet en verkopers werden aangespoord kortingscoupons en beloningen uit te delen bij mobiele betaling.

Papierloze plannen
Cashless Society Week is onderdeel van een plan van Alipay om van China binnen vijf jaar een samenleving te maken zonder contant geld. Een stad kan zich volgens Alipay ‘cashless’ noemen als negentig procent van de winkels, transportmethoden en openbare diensten mobiel kunnen worden betaald. Grote steden als Beijing, Shenzhen, Guangzhou en Shanghai mogen zich al cashless noemen. In de grote winkelcentra kunnen producten inmiddels zelfs door het scannen van een QR-code worden betaald: grijpmachines, massagestoelen, jus d’orange-machines, telefoonopladers, karaoke-booths, et cetera.

Hierbij een aantal statistieken uit recent onderzoek van Tencent, Ipsos en Renmin University:

  • Tencent had eind 2016, 600 miljoen gebruikers van haar mobiele betaalsysteem met in totaal meer dan 600 miljoen mobiele betalingen per dag.
  • 52 procent van de Chinezen gebruikt contant geld voor minder dan twintig procent van hun maandelijkse bestedingen.
  • 92 procent van de smartphonegebruikers geeft de voorkeur aan mobiel betalen als betaalmethode.
  • 40 procent van de Chinezen heeft minder dan 100 RMB op zak, veertien procent heeft zelfs helemaal geen contant geld bij zich.
  • 70 procent beweert meer dan een week vooruit te kunnen met dit bedrag aan contant geld en 84 procent gaf aan probleemloos zonder contant geld het huis te kunnen verlaten.
  • 84 procent van de consumenten zou het niet erg vinden om helemaal van contant geld af te stappen.
  • In de eerste helft van 2017 werd 42 procent van alle winkelaankopen mobiel betaald.

Hoewel mobiel betalen een enorme vlucht heeft genomen in de afgelopen jaren, is er op zeer korte termijn nog geen sprake van een gemeenschap geheel zonder contant geld. Volgens Tencent is de penetratie van mobiel betalen op het platteland slechts 17 procent. Buiten de grote steden, onder minderheden en ouderen is het nog niet altijd even goed ingeburgerd.

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles