Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Consument vindt korting belangrijker dan privacy

Bijna 60 procent van de consumenten in Nederland en België vindt het prima als banken en verzekeraars hun privégegevens gebruiken als ze in ruil daarvoor korting krijgen op een hypotheek of verzekering. 

Dit blijkt uit een onderzoek van Fujitsu naar financiële services dat werd uitgevoerd onder 7000 consumenten in Europa. Daarnaast blijkt dat een op de vijf consumenten openstaat voor het afnemen van bancaire producten en verzekeringen bij internetgiganten.

Privacy minder belangrijk dan financieel voordeel
“Steeds meer mensen vinden het belangrijk dat hun privacygegevens goed bewaard worden. Hiermee wordt de druk op bedrijven om zorgvuldig met privacygevoelige informatie om te gaan steeds groter. Dat consumenten privacy niet meer zo belangrijk vinden als ze in ruil daarvoor korting kunnen krijgen, is opvallend”, zegt Pascal Huijbers,  CTO bij Fujitsu.

De minst kritische consumenten wonen in Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Daar geven respectievelijk 66 procent en 64 procent van de consumenten aan het geen probleem te vinden om hun privacygegevens af te geven in ruil voor korting. Duitsers zijn het meest kritisch: slechts 44 procent van de respondenten geeft privacygevoelige informatie af voor kortingen.

Veilige communicatie
Opvallend is dat de respondenten aangeven zowel bancaire producten als verzekeringen te willen afnemen van partijen als Amazon, Google, Facebook of Apple. “Deze technologiebedrijven staan vaak onder vuur wegens hun beleid omtrent privacygegevens. Het is dan ook verrassend dat veel mensen ervoor openstaan om bij deze partijen producten af te nemen”, aldus Huijbers. Dat consumenten nieuwe aanbieders omarmen, biedt ook weer kansen voor de traditionele aanbieders. “Banken en verzekeraars moeten hun businessmodel dan wel volledig omgooien en zich voornamelijk richten op digitalisering, door samenwerking aan te gaan met fintech-organisaties. Doen ze dit niet, dan worden ze van alle kanten ingehaald door nieuwe spelers.” Mede door de nieuwe richtlijnen van PSD2 is er ruimte voor concurrentie en innovatieve betaaldiensten.

Loyaliteit naar banken
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat consumenten in Nederland en België het loyaalst zijn aan hun bank of verzekeraar. Ruim 40 procent van de ondervraagden geeft aan nog nooit gewisseld te zijn van bank of verzekeraar. “De verwachting is dat de nieuwe generatie ‘digital natives’ druk gaat zetten op de sector om technologische ontwikkelingen door te voeren en slim om te gaan met hun klantgegevens”, zegt Huijbers. “In de toekomst zullen zij financiële dienstverleners hierop gaan selecteren.”

Over de schrijver

Aaron Mirck

Aaron MIrck is gek op nieuwe technologieën, omdat hij gelooft dat techniek de democratie sterker kan maken.

Related Articles