Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Indiase applicatie meet kredietwaardigheid

De startup CreditVidya heeft een applicatie, TrustScore, ontwikkeld die op basis van social media de kredietwaardigheid van personen bepaalt.

TrustScore bepaalt de kredietwaardigheid van individuen door hun ‘footprint’ op diverse social media te koppelen aan hun betalingsgedrag. “Er wordt gekeken naar hun Facebook en LinkedIn profiel, e-commerce-aankopen en financiële transacties om een nauwkeurige beoordeling te doen voor het verschaffen tot krediet”, vertelt de CEO van het CreditVidya, Abhishek Agarwal, uit. De informatie die de applicatie verzameld kan gebruikt worden voor identificatie van fraudeurs en wanbetalers.

Facebook
Het Indiase bedrijf is niet de enige organisatie die nieuwe manieren zoekt om betalingsrisico’s van consumenten in te kunnen schatten. Zo heeft Facebook patent aangevraagd op een techniek die het mogelijk maakt om de kredietwaardigheid van een potentiele klant te beoordelen aan de hand van zijn sociale netwerk. De Indiase app is dus niet iets nieuws op de markt, maar het vraagt wel meer informatie op over de klant. Facebook kijkt alleen naar het account op dat netwerk, terwijl TrustScore ook kijkt naar het profiel op LinkedIn of de browsergeschiedenis van de klant.

Over de schrijver

Meike Storck

Schrijft graag over innovatieve startups die de financiële wereld op de kop willen zetten. Daarnaast ook geïnteresseerd in wat er in de het buitenland speelt in de financiële sector.

Related Articles