Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

De hype voorbij: kunstmatige intelligentie in de financiële sector is al realiteit

Kunstmatige intelligentie (oftewel AI) kan de mens niet vervangen, maar wel repetitief werk uit handen nemen. Wouter van den Berg van Everest legt uit hoe AI een belangrijke rol kan spelen in de dienstverlening in de financiële sector.

Meer weten over dit onderwerp? Bezoek dan op 14 februari het 26e Hypotheken Event in Utrecht. Bezoekers van FinanceInnovation.nl krijgen 10% korting via code 69870FIN.

“AI kan repetitief werk uit handen nemen van kenniswerkers”, vertelt Van den Berg. De behoefte aan andere – typisch menselijke – vaardigheden neemt hierdoor juist toe. “De hype rondom kunstmatige intelligentie is dus niet zo onterecht, alleen verwachten we wonderen van AI op het verkeerde vlak. Helaas zien we daardoor ook voorbeelden van AI die hevig teleurstellen. Wat zijn concreet de taken die de computer wél kan leren?

Automatiseren van processen
“Meer dan je denkt”, stelt de businessconsultant. “Voor het toepassen van Al is het wel belangrijk dat er voldoende data beschikbaar zijn. We kennen nu al een hoop geautomatiseerde systemen die de kenniswerker ondersteunen. Het meest basale niveau is het kunnen inzien van een klantdossier en alle relevante contactmomenten. Een volgende stap is om (beleidsmatige) regels te automatiseren. Hypotheekaanvragen worden bijvoorbeeld automatisch getoetst aan de voorwaarden van NHG; een euro te veel lenen, wordt tegengehouden door het systeem.”

Zelflerende modellen en mensenwerk
“Zelflerende modellen worden in de praktijk al toegepast, maar deze worden vaak niet meer herkend als AI. Denk bijvoorbeeld aan een ‘kredietrisico score’. Hoe lager de score, hoe groter de kans op wanbetaling.” De berekening van zo’n score wordt voortdurend aangepast: wie tien jaar geleden slechts 101 procent van de woningwaarde leende, was het braafste jongetje van de klas. “Nu is het de norm geworden. De berekening wordt steeds gebaseerd op de data van de afgelopen jaren en wordt zo dus ‘zelflerend’.”

Einde aan herhaaldelijk werk?
Van den Berg plaatst nog een kanttekening. “Het werk van de acceptant valt niet altíjd volledig in regels te vangen. Het uiteindelijke besluit neemt de mens, maar wel gevoed door de AI-taken en informatie. Zo maakt kunstmatige intelligentie in de vorm van zelflerende modellen het leven van de acceptant makkelijker en leuker.”

Lees het hele blog hier.

Wouter van den Berg, senior business consultant Everest B.V.

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles