Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
mediatic amsterdam content specialisten finance
ING spraakgestuurde transacties

Spraakgestuurde banktransactie: ING geeft klant stem

ING gaat met Google samenwerken om spraakgestuurde overboekingen te ontwikkelen. Dit bevestigde de bank tegenover Het Financieele Dagblad. De lancering moet aankomende zomer plaatsvinden. Als dit zo ver is, kunnen rekeninghouders bij ING geld overboeken via stemcommando’s. De trend is over komen waaien vanuit de Verenigde Staten, waar deze technologie al volop in gebruik is.

In 2013 kwam Apple met de Touch ID op de iPhone 5S. Hiermee werd het mogelijk om je telefoon via je vingerafdruk te ontgrendelen of om goedkeuring te geven voor het aankopen van applicaties via de App Store. Later volgden concurrenten, waarbij HTC met de One Max als eerste achtervolger kwam. Toentertijd werd de technologie rondom vingerafdrukken gezien als een grote doorbraak. Tijdswinst en een verbeterde veiligheid van de telefoon leken de grootste voordelen te zijn. De grote kritische noot klonk vanuit de privacyhoek. Apple zou in bezit komen van vingerafdrukken, die derde partijen afhandig kunnen maken om vervolgens aankopen te kunnen doen met behulp van deze vingerafdrukken. Waar een wachtwoord nog aan te passen is, is dit bij een vingerafdruk niet het geval. In 2016 maakte Apple bekend dat 89 procent van haar consumenten Touch ID gebruikt. Hieruit blijkt dat een vingerafdrukwachtwoord maatschappelijk goed is ingeburgerd.

Spraakgestuurde transacties ING

Amazon heeft Alexa, Google beschikt over Google Assistant en Apple heeft Siri (die al ING-transacties met behulp van spraak kan uitvoeren). Even de huur overmaken of je abonnement betalen? Vertel het de app en het gebeurt vanzelf. Onderzoek van Gartner voorspelt dat binnen afzienbare tijd de interactie met technologie enorm toeneemt. Zoekvragen zijn naar verwachting voor 30 tot 50 procent spraak gestuurd rond 2020.

ING is de eerste bank die spraakgestuurde opdrachten mogelijk maakt. In 2014 introduceerden zij Inge. Dit moest een menselijk gevoel toevoegen aan het applicatiegebruik. Gebruikers geven opdrachten door tegen de applicatie te praten, bijvoorbeeld door het IBAN nummer op te noemen in plaats van in te toetsen.

Dé oplossing voor digibeten?

De overheid digitaliseert haar diensten de laatste jaren in hoog tempo. Echter; waar ING het online klantgebruik wil vergemakkelijken, verwijst de overheid mensen door naar offline mogelijkheden om het ze ‘makkelijker’ te maken. De Belastingdienst verwijst digibeten niet meer naar de website, maar naar een papieren formulier die zij in kunnen vullen om bijvoorbeeld toeslagen aan te vragen. Ook leggen zij mensen de mogelijkheid voor om telefonisch contact op te nemen.

Verschillende toekomstperspectieven worden geboden. Het is nu afwachten tot de zomer, om in te zien wat de impact is van spraakgestuurde applicaties.

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Plaats een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *