Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation

Wat gaat PSD2 betekenen voor de consument?

In de afgelopen weken is de nieuwe richtlijn PSD2 meermaals in het nieuws geweest. Zo zouden banken nauwelijks voorbereid zijn op de invoering. Ook voor consumenten is de impact van PSD2 onduidelijk.

Voor de consument is het allereerst van belang om te weten wat het doel van de regeling is. De regeling verplicht banken om klantgegevens te delen met derden, met expliciete toestemming van de klant. Door de regeling wordt het voor innovatieve partijen mogelijk om bancaire diensten aan te bieden, wat concurrentie op de financiële markt versterkt. Dit resulteert in meer online betaalgemak voor de consument, en meer keuze in financiële diensten.

Toezicht

De privacy van de consument mag natuurlijk niet in het geding komen. Daarom gaan in Nederland vier verschillende toezichthouders ervoor zorgen dat alles volgens het boekje gaat: de Autoriteit Financiële Markten (AFM), de Autoriteit Consument en Markt, de Autoriteit Persoonsgegevens en De Nederlandse Bank. Alhoewel het door dit uitgebreide toezicht lijkt alsof de controle stevig is dichtgetimmerd, heeft de AFM al aangegeven dat dit mogelijk niet het geval is. Dit omdat er te veel partijen met het toezicht gemoeid zijn. Een ander belangrijk punt is het internationale aspect van de uitgegeven vergunningen: een in Roemenië verkregen vergunning is in Nederland ook geldig. Dan moet de consument er maar op vertrouwen dat de Roemeense autoriteiten net zulke strenge richtlijnen hanteren als de Nederlandse.

Controleerbaarheid

Het is moeilijk in te schatten hoe groot de kans is dat er slordig omgesprongen wordt met de betaalgegevens van de consument. Wettelijk gezien lijkt alles op orde en in alle landen binnen de Europese Unie wordt toezicht gehouden op bedrijven met een PSD2-vergunning. Het is echter wel de vraag tot welke hoogte sommige partijen de grens gaan opzoeken. Het is namelijk erg lastig te controleren of bedrijven jouw betaalgegevens gebruiken. Dat zit zo: elk bedrijf moet afzonderlijk toestemming krijgen van de consument, via de bank, om de betaalgegevens in te mogen zien. Hiervoor moeten vaak paginalange voorwaarden doorgenomen worden. Zodra je echter als consument je toestemming weer intrekt, is het vrijwel niet te controleren of het bedrijf nog toegang heeft tot jouw gegevens

Waarde van privacy

Om dit te voorkomen kan de consument er natuurlijk voor kiezen om geen enkele derde partij toestemming te geven om zijn betaalgegevens in te zien. In dit geval lijken klantgegevens veilig bij de bank. Er is hier echter nog wat onduidelijkheid over. Wanneer er namelijk geld overgemaakt wordt naar een partij die wél toestemming heeft gegeven, komen jouw gegevens indirect aan bij de derde partij. Of ze dan ook inzichtelijk zijn, daar heb je als consument geen toezicht op. Ook kan het zijn dat je als consument voordelen misloopt wanneer je je gegevens niet deelt met derden, aangezien het doel van de regeling is om meer concurrentie op de financiële markt te krijgen. Het is daarom dan ook de vraag in hoeverre de consument bereid is om te betalen voor zijn privacy.

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Plaats een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *