Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Column: NFC, exit portemonnee?

De portemonnee is uit; de smartphone is straks alles wat je nog nodig hebt om overal te betalen. Je koffie op het terras betaal je met een mobiele betaaldienst, een taxirit reken je af door een QR-code te scannen, net als je favoriete hamburgermenu in een fastfoodketen. En inchecken in het OV doe je door middel van NFC (Near Field Communication), een techniek die in veel smartphones al is ingebouwd maar die je nu waarschijnlijk nog nauwelijks gebruikt.

Veel ‘nieuwigheden’, waar we eigenlijk nog maar net aan gewend zijn, zijn door snelle technologische ontwikkelingen nu al hopeloos verouderd. Neem bijvoorbeeld de OV-chipkaart. Het is eigenlijk grote onzin om zo’n plastic pasje langs een paaltje bij de ingang van het treinstation te halen. Want met NFC heeft je smartphone precies zo’n functionaliteit. Een mobiele portemonnee, waarmee je niet alleen je treinrit betaalt, maar even gemakkelijk op het perron een Mars of Snickers uit de snoepautomaat haalt en je cappuccino afrekent.

NFC is een contactloze communicatiemethode die een zwak radiosignaal afgeeft dat over een zeer korte afstand (enkele centimeters) kan worden opgevangen door andere apparaten. Je kunt je telefoon heel simpel ‘tappen’ tegen een betaalterminal, waarbij je jezelf identificeert aan de hand van je SIM-kaart. Een voordeel is dat NFC verschillende betaalmethodes in één keer kan vervangen: behalve je OV-chipkaart kunnen op je telefoon dan ook andere betaalkaarten staan, evenals klantkaarten waarmee je gebruikmaakt van kortingen. Dikke kans dus dat de volgende Bonuskaart van de Albert Heijn niet meer van plastic is maar gewoon in je telefoon zit.

Fujitsu, een van de grootste IT-bedrijven ter wereld, verwacht dat dat in 2015 (volgend jaar dus al!) voor het eerst meer betalingen via NFC gaan plaatsvinden dan met creditcards. Dat bedrijf investeert momenteel hevig in NFC-systemen voor de retailmarkt en de financiële sector. Verschillende retailbedrijven zien de kansen van de techniek ook. Coca-Cola verkoopt al automaten die jou een flesje frisdrank geven na een betaling met je smartphone. Overigens zijn er ook sceptici, aangevoerd door Apple. Dat bedrijf gelooft (nog) niet in NFC en heeft de laatste iPhones er dan ook niet mee uitgerust. In tegenstelling tot alle andere grote smartphonefabrikanten. En dat is toch opvallend, aangezien het bedrijf de laatste jaren technologische trends steeds goed heeft weten te voorspellen. Overigens kun je als Apple-gebruiker wel gewoon betalen met NFC; er zijn iPhone-cases te koop met daarin een NFC-chip.

NFC brengt ook nieuwe manieren met zich mee om met de klant te communiceren. Met een NFC-telefoon kun je immers niet alleen betalen, maar ook informatie ontvangen. Van congresprogramma’s, nieuws en whitepapers op events, tot spoorboekjes in de trein en persoonlijke aanbiedingen in de kiosk. De klant kan door de techniek slim in te zetten, extra geprikkeld worden om aanbiedingen via NFC zijn telefoon te ontvangen. Onlangs tijdens het Mobile World Congres in Barcelona, dat eind februari plaatsvond, experimenteerde een cateraar hier al mee: na het inchecken met NFC in een catering store konden bezoekers coupons inwisselen en tevens gebruik maken van een ‘fastlane’ om sneller (en mobiel) af te rekenen. Nu klinkt het misschien nog als science-fiction, maar volgend jaar kan het gewoon bij de winkel bij jou om de hoek.

Remco Nieuwenbroek, journalist

Over de schrijver

Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is een ervaren journalist. Hij weet alles van innovatie, auto's en Azië en voor FinanceInnovation volgt hij mobiel betaalgedrag op de voet.