Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

500.000 gebruikers voor beleggingsplatform BUX

Beleggingsapp BUX heeft als missie om de beurs toegankelijk te maken. Met inmiddels 500.000 gebruikers lijkt die missie concreter te worden. BUX haalde eerder 6,1 miljoen euro op.

Nick Bortot, oprichter van BUX, vertelt ons waarom beleggen toegankelijker gemaakt moet worden. “Wat veel mensen niet weten, is dat de beurs niet op zichzelf staat. Het is een afspiegeling van wat er gebeurt in de wereld. Van oorlog, stormen tot verkiezingen: de beurs weerspiegelt alles. Door dus met de beurs bezig te zijn, ga je je interesseren in de wereld om je heen.”

Wat doet BUX eraan om beleggen toegankelijker te maken?
Bortot: “Naast dat je makkelijker een transactie kan doen via BUX, bieden we ook veel achtergrondinformatie en kennis over thema’s als inflatie en rente. We hebben net een crisis gehad, dus is het handig als meer mensen weten hoe de wereld werkt. De financiële crisis zou ontstaan zijn doordat economen gekke dingen deden – maar misschien is het ook belangrijk dat het grote publiek helder heeft wat er precies gebeurt.”

Wat werkt er nu nog niet optimaal aan de manier waarop beleggen georganiseerd is?
Bortot: “De meeste beleggingswebsites zijn extreem ingewikkeld, eigenlijk veredelde Excel-sheets. Jonge mensen zijn juist een app met, bij wijze van spreken, drie knoppen gewend. Er is wel interesse in de beurs; mensen willen er echt mee experimenteren. Bestaande platforms schrikken juist af. Brokers brachten beleggingskosten de laatste jaren al naar beneden. Was dat vroeger nog 30 tot 40 euro per transactie, nu is dat vijf tot tien euro. Als je maar 200 euro kan beleggen, dan is die vijf euro nog steeds heel veel. Wij rekenen dus vanaf een kwartje, zodat het toegankelijker wordt voor een groter publiek. Daarbij zijn we formeel wel een financieel bedrijf, maar we spreken de taal van de jeugd.”

Jullie leren nieuwe beleggers hoe beleggen werkt. Wat zijn de beginnersfouten en werkt wat jullie ze leren?
Bortot: “Het werkt, we zien beleggers minder fouten maken. Daarbij leren ze ook van elkaar; ze kunnen elkaar advies geven via onze community, waar een derde van onze gebruikers deel van uitmaakt. Wat we ze leren? Dat ze niet te snel winst moeten nemen en verliezen niet te lang moeten laten lopen, al is dat een natuurlijke neiging. We leren ze tegen hun intuïtie te handelen, zoals niet meteen de investering verdubbelen als het even goed gaat. Emoties worden beteugeld, doordat beleggers vooraf een plan opstellen. Met die data zouden we meer kunnen doen, door bijvoorbeeld te helpen voorkomen dat ze dezelfde fout weer maken en ze voortijdig te waarschuwen.”

Hoe ziet de beleggingssector er uit over twintig jaar?
Bortot: “Er zullen meer beurzen zijn, maar ook kleinere beurzen. Drempels zullen daardoor vervagen. Crowdfunding en de traditionele beurs overlappen al, dus die kunnen ook gaan overlopen. daarbij heb je nu nog allerlei beurzen op nationaal of Europees niveau, maar we gaan steeds meer naar wereldwijde beurzen die 24/7 open zijn, met daarop bedrijven uit Nederland en bijvoorbeeld Brazilië.”

Over de schrijver

Aaron Mirck

Aaron MIrck is gek op nieuwe technologieën, omdat hij gelooft dat techniek de democratie sterker kan maken.

Related Articles